Emilie’s Diary: How It All Started

Posted: February 16, 2014 in Philosophy, Psychology, Religion, Sex, Sex & Religion, Social

This was written and published in another blog back in April 2012.  I just want to republish it under my personal blog, mostly for my own safe-keeping, a diary if you will…

child-abuseThis is my story.  I’d always known that one day I will talk about it publicly.  So that I can let go off the pain once and for all.

I was sexually abused as a child, as early as 5 or 6 years old.  It started with a guy who worked with my father.  My father was a football coach in his spare time so there were boys in and out of the house all the time.  I’m thinking maybe the guy was helping to babysit us kids while mom had gone to the market.  I do however remember this one occasion when my mom was cooking in the kitchen while we were in a locked room.

I used to hate kissing when I started dating in my early 20s because I could remember the taste of his tongue in my mouth, and I could remember not liking it.  But I enjoyed the fucking part.  It went on for a few times.  I don’t know how many exactly, but I can at least recall 3 or 4 separate occasions.  All I can remember today are snapshots of flashbacks.  I had probably blanked out most of the details, I suppose.

I didn’t cry, I didn’t run screaming to mommy, I didn’t tell anybody.  Then the kids at school were talking saying that if you do it, you would get pregnant.  I was only 10 years old and I probably had problem with worms because my stomach was a bit bloated.  But I thought I was pregnant, this of course was not possible as I only got my period 2 years later.  I was scared nonetheless.  And when he tried to touch me again, I got very angry; I took tiny needles and I poked his arms and legs.  He knew I was serious so he stopped.

I was angry.  He took my virginity before I knew what virginity meant (and we all know virginity is as important as the Quran or the prophet himself in Islam).  Why didn’t I cry rape?  Why didn’t I tell?  It was probably too late then after a few years.  They would know that I consented.  So I kept quiet.  But I kept talking to god.  Non-stop.  I  asked all sorts of questions.  Why me?  Why not my sisters?  And after the abuse stopped, I started missing it.  I hated myself.  When I get horny, I would fantasize that it happen all over again, and I masturbated.  Right afterwards, I hated myself and I swore not to do it again.  But of course, I did it again and again and again…..

That was the time I started questioning god and religion in general.  I wouldn’t dare ask anyone as Islam doesn’t promote questioning.  I live in fear thinking that if people knew my secrets they would look down at me.  But I don’t have to be scared anymore.  I don’t have to feel dirty.  I don’t have to carry a big secret anymore.  Trying to please Islam, I got stuck, I wasn’t healing.  Once I tore down that wall that is religion, and started to approach my issues from scientific, logical, and reasoning point of view, then only I could accept myself.  Then only I started feeling some peace.

I think religion makes dealing with my problem worse.  Religion has no solution for people like me.  And it lets off sexual offender too easily and in a systematic manner at that.  When I started to talk about myself, a few others opened up as well.  To think that there are others like me, suffering in silence.  Well, this is the least I can do.  I can liberate myself and help set others free, too.  Every now and then, I get anonymous emails from strangers, thanking me for speaking out.  But yeah, for each kind email, there is also a hate mail or a death threat.  Oh well…

Comments
  1. I am sorry for your pain, but happy you finally realized that religion is dangerous in the hands of the close-minded.
    great post – would love to hear more

  2. Arshia Malik says:

    I am so glad you finally got it out! I have been a survivor of molestation, but it was not this serious just fondling! My husband though was sexually abused from the age of 8 to 14 by an older cousin in the family under pretext of being given toys and gadgets! He finally had the courage to say no at 14. You are right about Islam, it doesn’t give us solutions/answers for this, in fact no religion does. It was only after he tore down the fabric of the ‘hypocrisy of piety’ that he started to cope. But not after having tried to commit suicide 13 times. His parents still do not know it happened. They believe he was going through some existential crisis!

    Today, we have an 11 year old son and I made sure that he was never left alone with any stranger or family member of questionable nature! It was back-breaking work bordering on the eccentric, as Muslim families are very social, but I managed to keep my son’s sense of independence and freedom alive without appearing like a ‘helicopter parent’ Today he knows the difference between a good touch and a bad touch!

    Thank you for sharing!

    • Thank you for trusting me to share your experiences. Many child abuse cases are not reported because well, children are impressionable, and can be easily manipulated. I tell my stories for selfish reasons, they are for me. Coz there I was, having noone to speak to. So I wrote it down to nobody in particular. Therapy is retelling/reliving your experience in words. True enough, when it’s out there in words, I am forced to deal with it. No more self-denial, telling me things are okay when they are not. And that is the first step towards recovery. Take care and all the best to you and your family ❤

  3. Ahmad Karim says:

    “I think religion makes dealing with my problem worse. Religion has no solution for people like me. And it lets off sexual offender too easily and in a systematic manner at that”

    really.? If islamic law was implemented by a just islamic leader at that time, you might had this memory of seeing him being stoned to death in the public.

    And I don’t think seeing your sex abuser having it’s free meals in the jail being seen as a better solution.

  4. Yusnaidi says:

    Hi Juli,

    If I like to film your real story one day…what do you think…??

  5. ismail ghazali says:

    After reading your story, it pity we are not friend. We even could be the closest one. Like to help you in walk through life. without having any utterly motive of forcing one believe to the other. Agreed that carry a religion for people with baggage like you would be a crazy idea… only an offer to share life story and learn from each other.

  6. Lyn M. says:

    hugs.

    i just wanna hug you.
    sabar ya?
    you’re not alone.
    i was 5 when my neighbour tried to kiss me and he touched my breast.
    i was lucky my brother found us and shouted at him.
    then the other brother molested me.
    another neighbour did the same too.

    i regret for not telling my parents about this.
    i felt dirty.
    i wrote a diary and mum found it.
    she did nothing.
    i was so frustrated.
    i woke up almost every night feeling insecure.
    and scared.
    i cannot lock the door because the door knob needs some fixing.
    if i fell asleep, the next morning i would find him pressing my breast.
    and masturbating.
    until my dad fixed the door but it didn’t stop.

    i wish i am vocal.
    i swear i wont let this happen to my children.i wont be like my mum.
    i hope not.

  7. Fadlie says:

    Saya amat simpati dengan nasib yg menimpa anda..semoga Allah Swt merahmati kehidupan anda

    • yasir says:

      its sad to read this.such a smart girl.having to face all this.i guess everybody have their secret…i dont know u.tapi dari membaca yr page abt murtad yr juli fb yr em fb..i guess i cant blame u in total for what u are today.i guess…ianya satu tragedi yg tak sepatutnya tjadi to such a bright girl.

  8. Hanum Halim says:

    semoga anda tabah mengharungi dugaan hidup…

  9. bella4780 says:

    Saudari Juli aka Emilie..Maaf sekiranya kata2 saya mngguris hati saudari..saya faham saudari terganggu dgn kisah silam saudari..tp itu tidak bermkna saudari berhak mnyalahkn Islam atas apa yg brlaku kpd saudari..jelas saudari sudah salah faham dgn ajaran Islam sbnrnya..saya mngutuk sekeras2 nya org yg mmperlakukn saudari sedemikian semasa zaman kanak2 saudari dn brhrp mereka mndpt balasan yg setimpal di akhirat kelak..saudari setiap apa yg brlaku kpd kita baik atau buruk ada hikmahnya..apa yg baik adalah rahmat dari Allah, manakala yg buruk adalah ujian dari Allah..ujian bukn bermkna Allah benci..ujian itu tandanya Allah syg dan mngingatkn kita agar kmbali dekat kpd-Nya..sesungguhnya ada lg org yg diuji lebih berat drpd kita..dan itu tidak brmkna kita boleh brpaling dr ajaran Islam..

  10. bella4780 says:

    Sekalipun sy tidak beragama kristian, buddha ataupun hindu tp sy tidak mnghina atau memaki hamun ajaran atau Tuhan mereka…Islam tidak mngajar umatnya mnggunakn kata2 kesat dan memaki hamun..saya memohon agar saudari berhenti la dr mngluarkn kata2 sedemikian..saya berdoa agar Allah mmberikn petunjuk dan hidayah kpd saudari agar kmbali kpd Islam..sesungguhnya agama Islam adalah agama yg sgt indah jika kita betul2 mndalaminya..carilah guru yg bertauliah utk mmbimbing kita..bertaubatlah saudari..sesungguhnya Allah masih mnyayangi saudari krn masih lg mmberi ruang utk saudari bernafas di bumi ini, mmberikn kesihatan dan rezeki kpd saudari..mngurniakn akal yg bijak..semua itu dari Allah…tenangkan hati dan fikiran dan hayati sebaik2 nya…saya hrp saudari kembali ke pangkal jalan..aaminn…

    • AkuNye says:

      I’ve seen a lot of comment to support u. u have opened the eyes of everyone, especially melayu to keep the family well and reminds or admonishes us of the suffering and the impact of the act is indeed cursed allah. u are indeed courageous and brave. I hope u do not blame allah for what happened to u. this is all a test and if u redha, of course heaven is a place you will … I give a respect to u coz u dare to reveal ur past and hope that ur pintu hati masih trbuka n ingt lah, apa yg baik itu dtg dr allah, yg buruk itu dtg dr manusia sendiri..semua org ada bahagian masing2 cuma jgn kita keluar dr landasan yg sememangny dh betul..percaya lah…buang kenangan hitam tu jauh2….

  11. Hamba Allah says:

    Saudari Juli aka emile yg dirahmati…Hope awak terbuka baca pandangan saya terhadap kisah awak…saya tahu dan dapat rasakan sbnrnya awak tak setenang apa yang awak cuba cari dan jadi hari ini kerana fitrah lahirnya Awak adalah dlm rahmat dan keizinan Allah sebagai Islam.Namun disebabkan kecelaruan identiti dan kefahaman awak tentang Islam disebabkan kisah silam yang brlaku trhadap awak telah menyebabkan awak memilih jalan yang salah.Sy rasa lebih kesian dan sedih sbb awak membuat kesimpulan yang mudah tentang hidup ini yang sememangnya hanyalah ujian utk ke akhirat yang kekal.saya tahu awak tahu tp awak menafikan disebabkan dendam dan kesedihan yang awak alami…Bertenanglah sayang….walaupun awak diuji hebat begitu namun ganjaran yang awak akan terima lumayan sekiranya awak bersangka baik trhadap Allah.Namun jika awak berpaling dariNya maka tiada yang istimewanya dan bezanya dgn manusia kejam yg pernah memanipulasi kegadisan awak satu waktu dahulu.Jadi….adakah awak puas sekiranya awak dn mereka2 itu mndpt blsn yg sama?spttnya awak bukan setaraf mereka itu…awak dilahirkn cerdik…cntik…pelajar terbaik….namun xsemua diluar sini mndpt keistimewaan yang Allah beri pada awak.awak beruntung sebenarnya…Lihat dan pandanglah mereka yg pernah melahirkan…membesarkn dan mendidik awak sedari awak lahir…ibubapa awak sendiri sbnrnya xberniat nk buang awak dr khdpn mrka tp prcyalah mrka hanya menunjukkn rasa kecewa.rasa tidak percaya kerana anak manis mereka yng mnja dan cntik cuba buang mereka jauh2 dengan memilih haluan hdp sndiri yang ( maaf cakap ) terpesong dr lndasan sebenarnya…saya tak paksa awak bersetuju dengan saya tapi saya nk dengan hati nurani awak yang saya rasa awak mmng perempuan yang baik supaya duduk dengan tenang dan muhasabah diri sedalamnya supaya awak dapat cari diri awak yang sebenar….saya tunggu berita gembira dari awak andai awak awak tahu ramai yang ada disekeliling awak bersimpati, tumpang duka dan setia untuk bersama awak membantu menuju jalan hidayah Allah.satu je yang saya pohon tolong jangan hina Allah dan Muhammad serta kitabnya Alquran walaupun pada pandangan awak Islam xmembantu menyelesaikan masalah yang awak hadapi satu ketika dulu….Namun percayalah satu saat dan ketika awak akan tahu jua Kebenaran Allah Muhammad Dan Alquran yang diberikan sebagai mukjizat….salam sayang dan jaga diri…Wallahua’lam….

  12. Dear Emilie,

    Your story is liberating. We did exchange conversations once, through Mazlyn’s FB. At that time I didn’t read this blog and our discussions were rather ?academic in nature. Anyways, me being me, I could almost feel your sorrow, hatred and self-blame at that tender age. And of course it reminds me of my own daughter. Couldn’t help but thinking if this were to happen to her, it would be very difficult for me to forgive myself. Your story have made me to be more cautious about her safety and I really thank you for that. Not that all these while I didn’t take care of her, it is just that it sounds more real than ever. From my humble opinion, please, you really need a good psychiatrist or psychologist advice. Being in a medical line, I can suggest one if you want. She helped someone dear to me once. But looking at your background, it is almost impossible to not to think that you have not seek any medical advices before. But my offer is still open if you need it. Stay cool.

  13. Nur Hidayah says:

    salam,juli…
    saya turut bersimpati dgn apa yg jadi pada Juli
    dalam apa keadaan sekalipun,
    agama tak pernah salah,tapi manusia yg salah
    sebab agama,tak kira apa pun,mengajak manusia pada kebaikan

    saya doakan semoga satu hari nanti,pintu hati Juli terbuka untuk menerima agama…
    Insha allah…sebab selagi kita hidup,saya adalah saudara awak
    walaupun saya x pernah kenal awak tapi saya percaya awak seorang yang baik
    dan Allah sentiasa berada bersama orang yang benar…

    saudari Islam.

  14. akunye says:

    I’ve seen a lot of comment to support u. u have opened the eyes of everyone, especially melayu to keep the family well and reminds or admonishes us of the suffering and the impact of the act is indeed cursed allah. u are indeed courageous and brave. I hope u do not blame allah for what happened to u. this is all a test and if u redha, of course heaven is a place you will … I give a respect to u coz u dare to reveal ur past and hope that ur pintu hati masih trbuka n ingt lah, apa yg baik itu dtg dr allah, yg buruk itu dtg dr manusia sendiri..semua org ada bahagian masing2 cuma jgn kita keluar dr landasan yg sememangny dh betul..percaya lah…buang kenangan hitam tu jauh2….

  15. arman says:

    speechless..

  16. arman says:

    salam saudari..menitik airmata saya bila membaca apa yg saudari alami,kesakitan,kekeliruan,persoalan dan dendam halus yg terbit tanpa sedar..apa yg anda alami,anda fikir,saya juga pernah alami,mungkin lebih teruk..tp saya masih mampu bertahan kerana saya melawan..melawan dan berjuang habis habisan mempertahankan iman dan akidah saya..kerana saya tiada pilihan..saya akan mati dan yakin akan bertemu tuhan..
    Saya mengalami pengalaman dan trauma yg dahsyat sejak kecil..saya diliwat sejak umur 7thn,dipulau rakan2 kerana bersifat lembut,bergelut dgn naluri songsang..ditempelak dan dihina masyarakat sepanjang hayat..hanya tuhan yg memahami..sekarang umur saya 45thn..keseorangan,sepi dan tanpa sesiapa..kerana kesakitan inilah membuatkan saya menjadi kuat,tabah,sabar..saya sudah mendapat jawapan.Hidup ini untuk diuji..dan kunci kejayaannya adalah SABAR dan REDHA..ketenangan itu datang dari sabar dan redha..hidup didunia hanya sementara..Jika Tuhan zalim,sebelum kita bertanya dan menyalahkanNya,sudah pasti Dia mampu putuskan lidah kita secara tiba2,ataupun putuskan urat halus dalam otak kita..atau sekurang2nya lumpuhkan jari kita secara tiba2..
    Juli,carilah Allah dalam diri kamu,dalam setiap nafas yg kamu sedut dan pada setiap degup jantungmu..manusia selalu mengkhianati kita,tapi yakinlah, Allah tidak akan menzalimimu..setiap kesakitan yg kamu rasa,pasti akan dibalas dgn sebaik2 balasan kelak..carilah jalan tuhan,bacalah setiap terjemahan Quran perlahan2..pasti kamu akan faham dan tenang.
    Salam.

  17. Hamba Allah says:

    you should be proud . obviously u are not alone juli . u can see from this angle everyone trying to support u . u are not alone . Allah Never give a test to his slave if his slave cant handle it . trust urself and keep praying . glad that u are still believe in god when u are having problem . Pintu paling luas adalah Pintu taubat . if u cant find the peace on the world . Nvm u can get Permanent Peace in akhirat – InsyaAllah . God still loves u . thats why he gives test towards u because he miss ur prayer .

  18. wan says:

    Instead of you turn your hatred against the Al mighty god. Why not you go to the culprit who corrupted your childhood. Seek justice. You must not live alone and misguided. Find someone.

  19. wawah mrsmkt8589 says:

    Assalamualaikum w.b.t..juli,,bilakah masa untuk kita kembali bertemu …..mengimbau kenangan manis kita brsama rakan2 lain 1985-1989…..kami masih sayang kan juli dan sentiasa brsamamu…….

  20. putra7gunung says:

    juli…i selalu bilang ALLAH amat menyangi u…..bila u berSUARA meluah inti rada….ramai sahabat n kawan mula mencari utk menghulur tangan mengikat kembali petsahabatan….kini u mula rasakan udara segar di sebalik jeriji jendela u….TAPI bukalah pintu rumah u biar kita boleh berbicara n gelak ketawa di bawah bumbung kebenaran….PERCAYALAH u tidak sendirian lagi….sesakit mana pun kita…pasti ALLAH sediakan penawarnya….percayalah UJIAN ALLAH juga BENAR utk kita berfikir …..thing positif …islam ajar kita utk berfikiran positif…bijaksana n berhemah…..

  21. nasha says:

    I pray a ‘hidayah’ from Allah for you and All the best in you life….

  22. Love Islam says:

    Who says Islam doesn’t promote questioning?

    Macam mana dengan muallaf yang dapat hidayah Allah, yg bukan sebabnya nak kawin dengan orang Islam, tapi dengan rela hati masuk Islam?

    Tentunya banyak persoalan dan juga sifat ingin tahu mereka tentang Islam. Dan Alhamdulillah, mereka dapat jawapan bagi setiap persoalan mereka. Saya pernah dengar, seorang muallaf ditemubual di IKIM, dia seorang peguam. Sebelum dia masuk Islam, dia belajar al-Quran (tafsir) & dia kata banyak persoalan yg dia kemukakan pada ustaz yg mengajar dia, & semua persoalannya terjawab, sampai dia takde persoalan lagi tentang Islam. Dia merasa puas, & dia kata, inilah agama yg benar. Alhamdulillah, dia memeluk Islam.

    Ramai lagi yg lebih menderita dari awak, & tak pernah give up dgn rahmat Allah. Allah Maha Adil, Allah Maha Penyayang, Allah Maha Pengampun. Berdoalah dengan ikhlas, mengadu kepadaNya, Dialah teman yg terbaik. In shaa Allah awak dapat ketenangan yg tak pernah awak rasa sebelum ni.

    Saya doakan Allah kurniakan seseorang yg boleh bimbing awak kembali.

  23. Kakak ni bijak tapi 1 saya nak beritahu, jangan salahkan agama jika baru kini kakak bersuara menceritakan kerakusan jantan2 tak guna ini. Jika akak bersuara seawal dulu pasti lain jadinya. Mungkin juga akak tidak dimasukkan ke dalam MRSM kerana ibubapa kakak takut akak buka cerita ini pada cikgu2 dan kawan2. Atau entah2 ibubapa kakak lah yang pertama menolong kakak. Sangat tidak adil kakak buta2 menyalahkan agama. Akak tak guna akal kakak yang bijak untuk memikirkan tindakan sepatut dibuat apabila kakak dah besar sedikit. mana mungkin orang hendak ambil tindakan jika tak tahu cerita. dengan sekonyong2 kakak menyalahkan agama untuk kebodohan akak sendiri yang bijak. Mcmn akak boleh jadi mcm ni?
    Akak seharusnya tidak meninggalkan sekelumit ruang untuk org lain yang membaca kisah akak mampu mempertikaikan kenapa akak seleweng dari fitrah….nah admit your mistake and repent.

    Please…..

  24. syakirah says:

    Speechless.terlalu jujur.cik juli ni seorang yang berani.jalan cerita yang lebih kurang sama seperti saya,cuma bezanya saya kekal dengan agama.cuba cik juli dengar lagu band Animal collective.sound yang sesuai seiring dengan perasaan depression.radiohead juga berkesan.

  25. Sabrina says:

    U deserve to be angry juli, but I hope that u can think wisely n rationally about what u have done……n believe me not all man is like that, u just met wrong guys at the wrong time….may Allah grant u happiness and way to solve ur difficulties amin…..

  26. Syam says:

    Hi juli,, semoga Allah s.w.t menganugerahkan hidayahNya kepada anda. Bertaubat dan berdoalah kepadanya kerana sesungguhnya Dia amat Maha Penyayang dan Maha Penerima Taubat,,

  27. nikkimie says:

    what ever you have decided in your life…that’s your choice & you deserve my respect as a human being !

  28. Sam says:

    Bitch. Your problem has got nothing to do with religion. Your problem is you! Yes your problem is you! You want me to say it again?

    Damn you are a mistake that should not have been.

    Damn you are a mistake too in the afterlife!

  29. AbangBoroi says:

    Terkedu Abgboroi membaca coretan Juli…
    Abgboroi mendoakan yang terbaik untuk Juli…

  30. Hamka says:

    Sayo ore Kelate jugok. Kawe opis saya adalah kawan adik Juli dan saya raso nok share video ni.

  31. ambo dulu dok kok lanah ...x jauh doh bekali nga tepat demo dulu says:

    boh , ore jahat x ker terlepah , lepah dunio akhirat ado .. cayo lah , hidayah milik Allah … ambo buke ustak .. cumo , samo2 lah kembali kepado fitroh … sbb kito ni sebaik2 kejadian … demo pikir2 la …
    ambo tertarik dgn profile demo.. condo di gcb court demo jual doh ko .. biso demo buleh beli situ … ambo buke x reti speaking .. tp .. ikhlas dr hati …

  32. nut says:

    relax dude.. dunt take it serious.. life is a journey..

  33. Julia says:

    Kak Juli…. percayalah akak bukan keseorangan…. ramai yg melalui perkara yg hampir sama seperti mana akak lalui…. mmg kadang2 kita xkuat unt lalui semua… sy juga pernah satu ketika hampir hilang pedoman… sy jd keliru, dan benci diri sndiri… sy bertanya pd Allah mengapa harus sy yg lalui apa yg mereka lain tidak lalui… sy hmpir hilang kepercayaan pd Islam… makin hari sy bertanya Allah… dan kini Allah mnjawab sy dgn caraNya… mgkin sy xmndgr jwpn dr Tuhan sebagaimana jwpn dari mulut manusia…. tp Dia telahpun mnjawab soalan2 sy…. Sy percaya suatu hr Dia akan mnjawab soalan akak juga…. masanya akn tiba InsyaAllah….

  34. areyna says:

    salam sis juli…. nauzubillah terharu dan sangat2 bersimpati dengan cerita akak… baru saya tahu kenapa akak benci dengan islam… saya pun xsalah kan akak.. mgkin akak tertekan dan xder tempat utk meluahkan. tapi, sekurag2nya akak masih ada yg sudi bagi nasihat dan dorongan… akak, islam tu xkejam. tapi yg kejam adalah manusia yang mencoretkan kehidupannya…. manusia yang hidup kerana landasan nafsu, dan xtakut dengan azab allah…. saya dokan, orang yg buat akak macam ni, akan terima azab yang setimpal… dan xlupa juga, saya doakan akak akan kembali kepangkal jalan…. peluk la islam kembali kerana islam tu adalah agama akak yang telah allah tetapkan dalam rahim ibu akak lagi… jika masih diberi kesempatan ini, akak bertaubat… kalau akak xthu nak cari sapa untuk nasihatkan akak, akak boleh cari sy… i’allah dengan bantuan allah sy akan cuba bantu akak…. sayang akak… 🙂

    • Ish kamu ni… terima kasih lah, tapi kan, Allah tak wujud lah. itu sumer cerita dongeng orang2 Arab dulu kala. Tapi kalau ko nak percaya jugak, go ahead. takder orang marah pun… suka hati lah

  35. anak_liar says:

    such a bad experience u have girl….I’m clueless..huhu..but anyway good luck with your future dear

  36. kuleebataq says:

    Oh simpati & kesian..barulah tahu kenapa kamu membenci islam. Siapa tahu akan dtg kamu diterima oleh Allah bila tiba masanya kamu pulang kepadaNya. Rahmat Allah itu tetap ada. Tiada sapa nak halang dengan corak dan pemikiran kamu atas apa yg telah berlaku. Allah x zalim…Dia akan beri pada sesiapa yang nak buat apa shj didunia ni. nak jahat Dia bagi, nak baik Dia bagi jugak…saya rasa semua org pernah mpy persoalan spt kamu..tapi akhirnya dia REDHA maka perlahan2 Allah bagi jalan dgn cara yg kita x pernah tahu. Bersabarlah. Mudah-mudahan ada rahmat Allah keatas kamu. Saya kira Allah sentiasa mendengar rintihan kamu…inilah dugaan utk kamu. Yakin dan percaya ketentuan itulah kunci ketenangan. Tiada siapa paksa kamu utk kembali beriman kpdNya cuma terimalah ketentuan dan dugaan ini dengan redha. Sejak saya membaca kisa & post kamu di Facebook, saya sentiasa tertanya2 kenapa dia begini, dan ada terbaca kisah menjadi mangsa rogol dan kini setelah jumpa blog kamu ni..baru saya faham keadaannya. Teruskanlah bertanya pada diri tentang apa yg berlaku..bkn kamu seorang yang alami semua org sama. mudah-mudahan kembali tenang dgn persoalan kamu.

    • Laaa itu baru starting. saya tak percaya Allah sebab Allah tak wujud, tu jer. Awak dah kena tipu sebenarnya.

      • Kuleebataq says:

        Elaborate lah yg Allah x wujud. Saya kena tipu yg macam mana? Saya nak jugak faham pemikiran kamu lbh jauh…& teringin nak jumpa kamu F2F…asasnya apa yg sy faham ialah kamu marah atas apa yg blaku dan Allah x bantu. Itu kan? Kita sama umur wahai juli…kamu jd pljr tbaik ms SPM dulu dan Sy x dpt semua tu ms SPM. Adakah sy perlu marah Allah? Allah bg kjayaan pd awk setelah peristiwa hitam yg jd rahsia kamu selama ni. Bukankah itu rahsia Allah? Dia bg manis hgga kamu bjaya bljr luar negara, tggl disana. Tp Allah x hukum kamu hgga hari ini. Knp? Awk tanyalah sendiri. Ada org on the spot dpt balasan. Itu pun sy tertanya2…tp semua tu rahsia Dia. Ujian kan? Apa2 pun goodluck! Enjoy ur life! Tiba masanya jugak nnti.

      • eh suka hati aku ler aku nak blame sesaper pun. ko sebok2 tu pehal? ini hidup aku. ada aku menyusahkan ko? ish tak hingin aku nak jumpa ko. aku tak suruh pun ko baca2 blog aku pastu nak kontrol benda2 aku pikir pulak. sadis la tuhan awak nak uji2 manusia, macam la takder keje lain nak buat, ye tak?

  37. Kuleebataq says:

    Eh marah pulak penulis blog ni. Tujuan blog ditulis sama ada nak minta simpati atau bkongsi kisah oleh sesiapa shj. Pembaca blh jdkan satu pglmn dgn memahmi kisah org lain. Blog asasnya dicipta dgn format blh dibaca dan mendapat komen. Apa tujuan ko? Nak dpt simpati ke nak publisiti? Ko dua2 tu xde baik dok diam2 dlm rumah & jalani hidup ko. X payahlah nak kecoh psl kehidupan ko dgn org lain. Sebenarnya org x peduli pun ko ni murtad ke, lupa diri ke? Pelacur ke? Ko siapa? Pljr SPM terbaik. What the hell!! Ramai lg manusia cerdik dr ko pun. tapi gaya penulisan ko mcm nak simpati, nak minta tolong tapi dungu. X tahu apa ada dlm kepala, celaru atau paling tepat MENTAL RETARDED. Sori ko kasar aku kasarlah jugak. Peribahasa melayu kata ‘bodoh sombong’ ko tahu ke x peribhs ni? Ko melayu ke? Ko igt bljr luar negara dah hebat sht? Aku pun bljr luar negara..apa punya manusia ko ni? Ko ni nak minta puji kononnya dan jelas pd komen diatas…tp dungu tak sedar diri..bt penafian gila babi. Opps tkasar pulak!!!! Soriiii!!!! Blahlah nak sori!!!

    • aku mentally retarded tapi ini blog aku, ko yang datang menyemak, suruh aku buat itu ini. takyah lah nak kontrol apa aku pikir. I’m giving you a hell no, fuck off. I will say whatever I want. What are you gonna do? Kill me? Report me to the police? Oh wait, they’ve done it already. For you to write and start demanding me to do things, has already told me a whole lot about your mentality. You have never been challenged out of your comfort zone. You thought people like me do not exist. You are curious, you want to know more, but you are afraid. That’s why you wrote me. If you respect diversity in belief system or opinions, you would have left me alone, you wouldn’t dictate me on what I can or cannot say. That’s all I’m doing, exercising my freedom of speech. Keep on reading, I’ve got you right where I want you to be. Challenged by me and thinking outside the box.

      • Kuleebataq says:

        Balik balik ckp kill me…eh perempuan no one care lah about you. Ko yg ada mslh mental. No one gonna kill you. Ko yg minta simpati seperti “ohhh dunia tolonglah aku yg tersepit ni antara agama dan jiwa kemelayuan aku, aku bkn melayu tapi org putih, knp melayu bodoh bla bla bla…” Inilah yg ko takut…perasan minah saleh or konon study oversea dah bagus sgt. You not the only one feom malaysia been given a scholarship to study oversea lahhhh woittttt… mereka x ilang melayu dan agama pun. Dan tak siapa pun peduli sebenarnya. Ko yg sendiri minta utk diprovokasi. Mslh ko dirogol @ apa shj bknnya org tahu kalau ko sendiri yg x kecoh. Utk apa? Minta simpati? Kenapa nak simpati? Fuck off you too… No one is demnding you to tell the truth..kan? Tapi ko marah diri sendiri? Lps gila meroyan minta sokong…klu ko diam x siapa peduli tapi ko sendiri menyalak salahkan org sana sini lps tu org komen dah mcm monyet kena cili. bontot…melompat . Siapa yg minta ko bt itu & ini? Perasan dan takut byg2 sendiri SAH mental problem. Dah pergi scan belum? Stop arguing! Ko mmg minta simpati tulis itu ini tapi bila org komen mcm beruk terlompat x puashati. Kononnnya bila komen tu minta org berkata ” oh sorry i feel sad, oh kesian, oh bla bla bla’…x siapa pedulilah woiiii perempuan! Go to hell!

      • waezhae says:

        Kuleebataq,this is the best comment i had read so far..memang terbaik!!,sesuai sangat untuk betina murtad laknatullah ini,..!!cerita dia dirogol tu hanya rekaan dia yg memang gila perhatian sejak kecil..cerita tak logik langsung..kecik2 dah pandai fitnah orang..pembohong!!muda2 hidup bergelumang dosa,donate kemaluan sana sini sampai kematu,tup2 tuo kerepot tak laku..memang patutlah hidup tua sorang2 gila tak berlaki..anak paling sial didunia!manusia bangkai..!

      • Muslim gengster. aku yang murtad, dia yang nak tolong sebok. kote kecik yer.

      • and again, nobody is forcing you to read anything. hehe I receive death threats on daily basis. from Muslims. Something is wrong with what they are teaching, don’t you think? Aku kutuk orang Christian, rilek jer, kutuk Melayu, kutuk Islam, woihhh semua nak suruh aku senyap. If you think I provoke, damn right I provoke. But think about why. and you said it yourself “Nobody is demanding you to tell the truth” Are you scared of the truth? And please, you said you don’t care, but not caring would be indifferent. Sometimes hate is just secret love. And yes, I hate because I love my people. I hate to see hypocrisy sebati dalam jiwa korang, sampai korang takleh nak beza lagi, macam takder common sense. This is my blog, my platform for my truth, you’re the one trespassing on my page. I didn’t say you shouldn’t write to me, I’m asking you to evaluate your intentions. Why? why do you care?

  38. waezhae says:

    si juli ni tak perasan hidup dia semakin kacau bilau..itu belum lagi kena sakit kronik lagi tu..terbukti binatang2 cam lu sebelum ni berakhir dgn penuh kehinaan..hidup dalam sumpah seranah manusia..dahlah muka tu semakin hodoh..tiada suami,tiada anak,kat dunia pun dah hidup celaru,gara2 nak melawan aturan hidup..sejahat2 makhluk!

    • hmmm tapi aku jugak lah ko nak kesah, ye tak?

      • waezhae says:

        aku tok kesoh mung nok mapuh ko tidok,tidok peting pun ore mereng supo mung..mok mung sediri pong kato mung sewel jak kecik lagi..cumo aku raso hepi sangat buleh tengok si badut murtad merapu2 dgn blog perasan ni..kaba gak juli,mung tu anjing jah,dok salok gunung tu wak menate gapo gak?tok sero gapo nyo?ore anggap mung tu clown jah..mapuh nga gitu la mung!

        ps: bilo mung nok kelik ketereh mek?lamo tok kelih mung!

      • ye lah tu…. Islam sangat lah ko tuh. baguslah, tunjukkan karakter orang Islam ni macamana. Sebab orang macam ko lah aku kutuk2 Islam. Belajar pun tidak, tapi nak marah2 orang, ye tak?

      • waezhae says:

        hok aloh,tok payoh nok kecek pasal agama la setan..jahat2 aku masih ada agama,percayo tuhan..mung ado gapo?hidup supo lembu kerbau,,tak dok tujuan apa pun..mung manusio tak ada moral,melancap pun cerita kat org,nak cerita pasal etika hidup?moral?mung betina tak da moral,tak ada value…!

  39. waezhae says:

    satu dunio baco mung carut Tuhan,carut agama,carut rasul..lagi mung nok potray yourself as a good example as an atheis?mung ni tindih ko perasan la juli..mung ingat mung sapo?oprah winfrey?ore supo mung layok dimaki hamun jah..kata2 sopan tok sesuai untuk mung..

  40. Kuleebataq says:

    Dia minta puji sokmo dan minta kebenasan mengutuk islam. Apa punya bodoh atheis ni? Bljr konon pandai tapi jiwa kosong. Hahahaha…melancap n beli toy 10 inci pun nk bg tau org. Sex maniac dan jiwa sex adalah atheis punya life. Minta speech freedom konon tapi x suka dikritik..apa ke bangang? Soal Kutuk islam ni bkn wujud sejak juli org melayu yg asal dr tganu murtad tapi dah wujud sejak 1400 th dahulu. Si juli yg juling mata hatinya ni shj rs dialah pbw revolusi utk menentang jihadi katanya. Hahaha… No one care! Atheis mmg ada mslh mental krn merasa dirinya tuhan. Malangnya atheis sorang ni asalnya adalah melayu totok tp perasan minah saleh. Ko ni mmg layak dimaki sbb ko suka maki org dan layak dirogol selamanya jika diberi peluang. Rasakan ketuhanan pd diri tu sendiri. Loser!

  41. waezhae says:

    hahaha..good one!..aku first time jumpa atheis melayu betina melayu paling haprak..dari rupa paras sampailah akhlak..kosong!..seteruk2 madonna,miley cyrus pun tetap ada kepercayaan kat tuhan..nasib baiklah tak boleh beranak..kalau tidak mengembang biak keturunan sial biawak ni.

  42. nory says:

    sy simpati baca kisah awak juli tp sy lebih simpati sbb tatkala awak dlm depression n menyalahkn semua perkara dlm kehidupan awak, awak tak jumpa ‘org yg betul’ yg boleh mengeluarkn awak dr ‘kegelapan’ dan kepedihan yg awak tanggungi ketika itu, sebaliknya individu2 yg ‘dtg’ pd awak (yg awak percaya, yg buat awak rsa tenang etc) m’eksploitasi keadaan awak itu lalu menjadikn awak spt skrg ini..sy lebih simpati tentang itu sbrnya..

  43. nory says:

    still, I may have my sympathy for you BUT the way you maki hamun agama Islam shows how SERIOUS PROBLEMS you have..ok, it’s your choice to be atheist but the way you acted towards the Muslims and our religion menunjukkan yg awak memg mengalami mslh jiwa yg sgt serious.. n that should frighten you! you need to seek a doctor or mental specialist in my honest opinion..

  44. tersenyum membaca segala macam komen di atas. 🙂

    sebagai seorang islam, saya lebih terguris membaca komen- komen dari kuleebataq dan waezhae. kata2 yang dilontar membuatkan saya sedih dengan orang melayu islam di bumi bertuah Malaysia ini.

    “hok aloh,tok payoh nok kecek pasal agama la setan..jahat2 aku masih ada agama,percayo tuhan”

    bagaimana yang dikatakan masih ada agama dan percaya pada tuhan, tetapi diri sendiri masih dilihat jahat. kita tidak akan jadi jahat kalau kita ada agama dan percaya pada tuhan. nauzubillah.

    pernah diberitahu, sebelum kamu ingin memberi nasihat kepada orang lain, cermin diri sendiri terlebih dahulu dan nasihati diri kamu dulu ke arah jalan yang benar.

    kepada Juli, saya bersimpati. perkara yang lepas jgnlah dikenang. pandanglah terus ke hadapan dan bina kehidupan yang lebih bahagia.

  45. waezhae says:

    observer,listener,thinker…kamu nak jadi pembela kepada si atheis murtad ini??..kamu pernah follow page2 dia yg lain?kamu pernah baca cacian,makian,dan carut marut si juli ini terhadap Allah dan Rasul?beratus komen dan post yg dihantar kepadanya dgn perkataan hikmah dan sopan dijawab dgn makian terhadap Allah..atau kamu memang setaraf dgn dia yg pura2 menjadi kononnya berakhlak mulia?kenapa dalam islam kita diwajib memerangi golongan kafir yg menghina islam terang2?adakah kerana jadi seorang islam,kena selalu sopan santun walaupun Allah dan rasul di caci maki?aku faham maksud kau,tapi pendekatan islam itu indah untuk betina laknatullah ini tidak sesuai,kerana dia sudah melampau batas yg amat sangat..org lain pun murtad,ada yg jadi atheist.tapi tidak sampai mencaci maki anutan org lain..and FYI,ada aku cuba dakwah dia?cuba terangkan kenapa dalam Islam manusia murtad seperti juli ini wajib dibunuh? sebab kau tengok sendirilah apa yg di buat,menghasut,menghina,mengejek Islam..Kamu ni sebenarnya Islam ke menyamar,?sila cermin muka kamu sendiri dahulu,dan bg tau aku approach yg mcm mana untuk org seperti Juli ini?

  46. yoko yoko says:

    Juli, kau di luar nampak kuat, tapi, kau masih seorang perempuan, dalam hati mu, ada tangisan dan kesepian. Saya faham….

  47. Adakah nabi Muhammad S.A.W juga memaki dan menghina orang kafir yang menghina islam?

    Adakah Musa diutus kepada Firaun oleh Allah S.A.W yang terang2an menghina Allah disuruh untuk membalas penghinaan itu melainkan dimulai dengan perkataan2 yang baik2?

    Adakah Nabi Muhammad mempertahan atau memerangi? Kalau memerangi, adakah dengan senjata dan caci maki? Bukankah Nabi memerangi dalam bentuk dakwah?

    Bagaimana kita katakan kita pengikut Nabi tapi kita tidak mengikuti apa yang Nabi buat?

    Kata seseorang “Jika tidak pandai membantu, jangan pula menyusahkan”.

    email saya supaya kita dapat sama- sama belajar. Kerana saya sendiri hanya mengenali kamu melalui tulisan2 kamu. apa yang benar2 tersirat dalam hati kamu, diluar pengetahuan saya. sungguh.

  48. walid al jumblatt says:

    kesian kalau ada type swing brain ni…..stupidity it was ….funny ,,,,blame it all on Islam…..most write up full with lies and make ups….get paid aight ….conflicting with all her fb accounts and her another blogs

  49. Aisya says:

    itu yg sy ta faham ttg juli ini. dia tidak percaya, fine.. itu pilihan dia.. tp apa keperluannya dia mencaci dan menghina islam, rasul and particularly Allah.. satu pekataan buat dia… INSECURE..

    • Of course I am insecure. When minorities like murtads are being persecuted just for being who we are. You are insecure too for not being able to take criticism. Notice how you avoid addressing the issues?

      The discrimination against murtads, gays and other minorities in Malaysia are REAL. your butthurt feelings are imaginary. I never forced anybody to read my blog. Enter and get butthurt at your own risk.

  50. Aisya says:

    Kita tidak pelu mencaci menghina seseorg atau sesuatu utk nampakan diri kita bagos.. tidak jadi bijak just dgn katakan org lain bodoh… tidak jd bersih dgn katakan org lain kotor

  51. abbysue says:

    Membaca komen2 diatas membuatkan saya tersenyum. Klu betul org murtad akan dicari dan dibunuh kenapa lina joy masih hidup dan kak juli masih bernyawa? Jadi mana yg betul nie?

    • tau pun. abis tu kalau taknak bunuh, kenapa orang Islam selalu jer cakap “darah murtad halal dibunuh.” boleh tak jangan cakap langsung pasal nak bunuh2 ni? itu kalau kat malaysia lah. kalau kat middle east, murtad kena pancung jer terus. ko ingat islam malaysia jer lah yer? yang orang Islam buat taik kat tempat lain ko taknak ambik tau?

  52. mqm says:

    You are totally SICK. Duit byk2 pon x gune. Pergi hire the best psychologist to cure you. Seriously bosan hidup mcm juli yg takde hala tuju ni..tak tau ape yg dicari dlm hidup. U don’t like Islam, fine. You don’t like Christian, hindu, budha? Fine..but insulting religions is a BIG NO!

    • Why not? what makes you so special? what if religion is bad and wrong? Why can’t I insult those doctrines that discriminate minorities? Why can’t I insult barbaric actions of Muslims who want to shut up any opposing opinions? Who are YOU demanding to be exempted from criticism?

  53. sara says:

    ur story make my heart into a pieces kakak.. make me cry all night.. if i in ur place i think i tidak setabah & sekuat u; kakak..i doakan yg trbaik utk kakak..semoga bahagia.

  54. […] As a child, I was sexually abused from the ages of 5 to 10. I don’t remember how it started, but I know who my abusers were, and memories of the experience play in my head up to this day. Since it happened at such a young age, I didn’t know what it was – I had no knowledge of sex yet – but when I finally knew, I blamed myself. I didn’t tell anyone about it until I reached adulthood for fear of being judged, shamed by my own people and religion (Muslim girls are expected to be virgins before marriage). I resisted my abusers continuing attempts when I turned 10 once I learned from kids at school that sex was a huge sin and that it produced a baby. I spent a whole year worried thinking I was pregnant even though I hadn’t gotten my period yet. I’ve written this in a blog. […]

Leave a Reply

